Guwahati, temples i Pizza Hut.

Guwahati és una típica ciutat índia, amb un tràfic caòticament ordenat, unes voreres atestades de gent i munts d’escombraries que s’amunteguen per tots els racons.

Però la capital de l’estat d’Assam té dos highlights que ningú es pot perdre si es troba per aquesta part més oriental d’Índia: el sagrat temple Kamakhya Mandir i el Pizza Hut.

Quan arribàvem a Guwahati, cansats i afamats després de més de sis hores de viatge, el vam veure deseguida. A través de la finestra de l’autobús destartalat, vam reconèixer el seu ròtul vermell i de seguida ens vam imaginar una pizza gegant, el seu aroma calent acabat de fer, el seu formatge que es fonia generosament sobre una massa cruixent… Però va desaparèixer deseguida, com un miratge, darrera l’estel·la dels centres comercials dels afores de la ciutat. I des d’aquell instant, ja no vam poder pensar en res més.

Petit estany a GuwahatiUn dels pocs llocs tranquils i nets de la ciutat

Quinze minuts més tard estàvem a Paltan Bazar, la zona de l’estació d’autobusos, enfonsats sota el pes de les motxilles. Al nostre voltant, un eixam de cotxes i rickshaws, clàxons, gent que anava i venia, parades atapeïdes de roba i sabates, fum d’oli fregit, vaques…

Vam allotjar-nos en un dels hotels de davant l’estació de trens. Una bona dutxa ens va espolsar el cansament i vam sortir al carrer amb la mateixa il·lusió que els nens el dia de Reis: “Where is Pizza Hut?” -vam preguntar al primer home que vam trobar.

I, com un gerro d’aigua freda, vam descobrir que als indis tant els hi feia la pizza. Ningú en sabia res del Pizza Hut! I com més preguntàvem, més s’allunyava el nostre somiat sopar i més a prop tornàvem a tenir el thali. Fins que, finalment -ohh Shiva!- un jove ens va saber indicar: heu d’agafar l’autobús que va a… this is, this is, go up!

Vam arrasar com si fes dies que no mengéssim. El menú extra, amb refresc, patates fregides, pizza familiar i dos postres de xocolata, va ser vist i no vist. Un sopar amb tots els honors que marcava el final d’una gran, dura i llarga ruta per les tortuoses i inacabables carreteres d’Arunachal Pradesh i Assam i pels seus secrets encara ben guardats i preservats. Ens l’havíem guanyat.

EL TEMPLE KAMAKYA

El matí següent encara ens reservava més sorpreses. Vam caminar fins la riba del riu Brahmaputra, des d’on agafaríem un dels sumos que fan ininterrompudament el trajecte cap al temple Kamakhya Mandir, un important lloc de culte tàntric.

temple tàntric de kamakhya MandirTemple de kamakhya Mandir

Sembla ser que, quan el cos desmembrat de Sati va caure sobre Calcuta, els seus genitals van anar a parar a la muntanya Kamakhya. I com la sang forma part del culte relacionat amb la força espiritual femenina, en aquest temple se sacrifiquen coloms, corders i fins i tot búfals.

Kamakhya Mandir és molt impressionant, una curiosa construcció amb estructura d’estil medieval, amb tres naus de teulada cònica que ens van donar la lleugera sensació que estàvem en algun lloc d’Àfrica. Dins del temple hi ha diverses sales on es realitzen les ofrenes, les oracions i els sacrificis.

Cabra a punt de ser sacrificadaCabra a punt de ser sacrificada

Retrat d'un sadhu

Les famílies, vestides amb alegres colors, circumval·laven el temple i realitzaven ofrenes amb flors, fruites i espècies. S’hi respirava un ambient molt tranquil i agradable… fins que ens van veure. Llavors van deixar les flors i van venir cap a nosaltres. Hi havia pares que empenyien els fills per a que ens demanessin una fotografia. D’altres es presentaven i demanàvem una foto amb nosaltres i el temple al darrera… Per uns moments va semblar que hi haguessin dues cues: la que feien els fidels per ser beneïts dins la sala sagrada i la que esperava el torn per fer-se fotografies amb nosaltres.

Noia nepalí a GuwahatiVam passar una estona xerrant amb una noia i tota la seva família, que havia vingut de peregrinatge. Fins i tot va presentar-nos la seva germana, que s’estava banyant a les aigües, presumptament sagrades, d’una bassa.

Bassa a Guwahati

Entre riures i més fotografies en família, no vam adonar-nos que la càmera que ens estava gravant, des de les escales, era la de la televisió de Guwahati. La jove presentadora no va trigar en acostar-se i, en un anglès perfecte, va entrevistar la Núria per a les notícies de la nit.

Entrevista per la TV local

I envoltats d’aquest caliu tan especial al temple Kamakhya de Guwahati, vam posar punt i final a un viatge sorprenent per una Índia sempre Incredible.

Autors del bloc a Guwahati

Entrades relacionades Ruta per Arunachal Pradesh i Assam, India.